شب قدر در قرآن به اوصاف زير توصيف گشته است :


- شب  نزول قرآن (قدر /1)


-شب نزول فرشتگان ازهرامر (قدر /4)


-شب جداسازي امور (دخان /4)


- شب مبارک (دخان /5)


- شب خير (قدر /3)


- شب سلام (قدر /5)


نزول قرآن وت انسان 


قرآن نزول خود را با اسماء الهي  پيوند داده است بنابراين نزول قرآن يعني تجلي اسماء الهي بر  زمينيان به خصوص انسان ( /18-20)


در شب قدر اسماء الهي در زمين تجلي مي يابد درواقع شب قدر هم ظرف و هم حجاب وحفاظ اين ظهور است اسمائي که با انسانيت انسان در بدو خلقت پيوند خورد وآدم چون علم اسماء آموخت خليفه خدا شد (بقره /30)پس در شب قدر  واقعه علم آموزي گوهر انساني تکرار مي شود وشب قدر شب ت علمي وتربيت رباني گوهر وجوهر انساني است واز اين روست که شب سرشت وتقدير نام دارد  اين تقدير تربيتي است ولذا در هر شب قدر هرکس به ميزان ظرفيتي که کسب کرد ه گوهر انساني او با آينه اسماء الهي شدن ارتقاء مي يابد 


نزول فرشتگان 


نزول فرشتگان  و روح از امر  پايين آمدن از عالم امر و ورود به عالم ماده است وامر خدا در قرآن يکي ويکباره دانسته شده است (قمر /50)(بقره /117)


بنابراين نزول فرشتگان وروح از عالم امر يعني از عالم وحدت و ورود درعالم کثرت دنيوي  


دنيا و عالم کثرت که به تعبير فلسفي عالم ازدحام وبه تبع تعارض است در شب قدر با حضور ويژه فرشتگان وپيوند با عالم وحدت تعارض وازدحامش رنگ مي بازد و رنگ وبوي وحدت مي گيرد 


جدا سازي امور


جدا سازي امور عالم يعني نشستن ونشاندن هر چيز درجاي خود، در طول سال در عالم دنيا جابجابي هاي بسيار مي شود وخيلي چيزها در جاي خود نيستند شب قدرگوهر عالم دنيوي را تنظيم مجدد مي کند ومجموعه جهان  را به تنظيمات اوليه بر مي گرداند 


از جمله توابع کثرت وعالم دنيا ازدحام  ودر هم تنديدگي ودر هم پيچيدن امور وآشفتگي احوال واوضاع است وپرتو افکندن نور وحدت وبا حضور وسلام فرشتگاني که از عالم امر ووحدت هستند اين پيچش وآشفتگي از هم گشوده مي شود وبا قرار گرفتن هر چيز در جاي خود وسيلان نظم برخاسته از وحدت امور سامان مي يابد واگر شب قدر در عالم دنيوي نبود نه فقط حيات انسان که جهان به فساد وفروپاشي مي رفت وکثرت تغيير وتحولات عالم کثرت ودنيا بدون شب قدر زمينه فساد ودر هم پاشيدن آن را فراهم مي کرد ولذا شب قدر فقط قدر و بازگشت به حد واندازه اصيل انسان  نيست بلکه شب قدر واندازه کل عالم دنيا وکثرات وشب قدر حيات دنيوي است


شب مبارک


شب قدر شب مبارکي است چون درپرتو گرفتن اسماء الهي، انسان حيات وخلقت جديد مي يابد وسخن تبارک الله خداوند  تجلي مي کند (غافر /64) همچنين نزول فرشتگان از عالم امر ووحدت وورود در عالم کثرت   براي تهنيت وتبريک وسلام دادن به گوهر انساني  نيز هست  لذا شب مبارکي است که فرشتگان در شب ارتقاء وحودي گوهر انسانيت براي عرض تبريک وارد عالم کثرت مي شوند 


شب خير


تجلي برکت الهي وسلام فرشتگان با خود خير مي آورد ولذا شب قدر شب خير در مقابل شب شر است در قرآن  آمدن  شب در مواقع معمولي  با عارضه شر توصيف شده است(فلق /3) واما شب قدر شب خير است واين يعني شب از عارضه اولي خود فاصله مي گيرد وتبدل پيدا مي کند  لذا از جمله دلائل اصالت خير در جهان وناپايداري وزوال شرور شب قدر است که خير  وبهتر از هزار ماه است و اگر شب قدر نبود جهان را شر احاطه مي کرد وتنفس در فضاي دنيوي ناممکن مي شد وسرّ اين که قدر در شب است نه روز نيز همين است که شرور در نبود نور روزانه زمينه تحقق بيشتر دارد لذا مرکز وثقل ظهور شر که شب باشد  انتخاب شده تا غلبه خير وکنار زدن شر  عميق تر والبته آشکارتر باشد


شب سلام 


شب سلام در برابر شب يا روز نحس است شب قدر تا صبح سلام است وسلام وصف وقول وگفتار خداوند (يس /58)و سخن  بهشتيان است (مريم /62)واين يعني شب قدر شبي است که قول سلام الهي تجلي مي يابد وشبي  از جنس حضور بهشتي است


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

کتیرا Jermaine کاغذ شیشه ای مجله پزشکی و آزمایشگاهی kw dalile 3lank metal bearing China دانلود آهنگ جديد ايراني تهران اسپیکر حماسه های ماندگار